Partia przykładowa 2

Kosmo - Smerdon
Goa 2002
[Jerzy Konikowski]

1.e4 d5 2.exd5 Sf6 3.c4 e6!? 4.dxe6 Gxe6 5.Sf3 He7 6.He2 Sc6 7.d4 Gg4 8.Ge3 0-0-0 9.d5 Se5!?

Grywano także 9...Hb4+ 10.Sc3 Se5, ale ruch w partii sprawia jeszcze lepsze wrażenie.

10.Sc3 Sfd7 11.h3

Silną alternatywą jest 11.0-0-0!? 

11...Sxf3+ 12.gxf3 Gh5 13.0-0-0 Se5 14.Gg2 Hb4 15.Wd4

Godne uwagi jest 15.c5!? 

15...Gc5 16.Wh4 Gxe3+ 17.Hxe3

Należało spróbować 17.fxe3!? 

17...Whe8!?

Czarne mobilizują do walki kolejną figurę. Uderzeniem w próżnię byłoby natomiast 17...Sxc4? z powodu 18.He2! 

18.Wxh5?

Po 18.Hxa7 Sd3+ 19.Kd2 Se5 20.Kc1 Sd3+ 21.Kd2 Se5 białe miałyby pewny remis. Spróbowały one jednak wyciągnąć więcej z pozycji, niesłusznie...

18...Sxc4 19.Hd4 c5 20.Hg4+ Wd7 21.Sd1??

Prowadzi do mata. Jedyną szansą było 21.Kd1!? 

21...We2! 22.Hf4

22.Hf5 Hd2+ 23.Kb1 Sxb2-+ 

22...Sa3! 23.Hf5

23.bxa3 Hxa3+ 24.Kb1 Hxa2+ 25.Kc1 Hc2# 

23...Hd2# 0-1