Partia przykładowa 3

Brunner - Manor
Berno 1990
[Jerzy Konikowski]

1.e4 d5 2.exd5 Sf6 3.c4 e6 4.dxe6 Gxe6 5.Sf3 Sc6 6.Ge2 Gc5 7.0-0 Hd7 8.Sc3 0-0-0 9.Sa4 Gd4 10.d3 Whe8 11.Gf4

Po 11.Ge3!? Gxe3 12.fxe3 Gg4 13.Hb3 He7 14.e4 Sd7 czarne miałyby pełną rekompensatę za pionka.

11...Gf5 12.We1 Sg4 13.Gg3 Sge5 14.Sxd4

Wariant po 14.Sxe5 Sxe5 15.Gxe5 Wxe5 16.Sc3 Gxc3 17.bxc3 Gxd3 byłby korzystny dla czarnych.

14...Sxd4 15.Sc3?

Błędna decyzja, gdyż ten ruch jest słaby. Prawidłowe było 15.Sc5!? Hc6 16.b4 Gh3 17.f3 Sxc4 18.Sb3 Sxe2+ 19.Wxe2 Gf5 20.Sc5 Se3 21.Hb3 z szansami na ratunek. Po ruchu w partii czarne przechodzą do ofensywy.

15...Gxd3! 16.Gg4

Nie ma nic lepszego. Po 16.Gxd3 Sef3+! 17.gxf3 Wxe1+ 18.Hxe1 Sxf3+ białe przegrywały jeszcze szybciej.

16...Sxg4 17.Hxd3 Se2+

Czarne zdobywają teraz materiał.

18.Hxe2 Wxe2 19.Wxe2 We8 20.Wxe8+ Hxe8 21.Sb5 He2 22.b3 f5 23.Wf1 Hxa2 24.h3

Po 24.Sd4 Hb2 25.Sxf5 Hxb3 pionek "a" miałby wolną drogę do pola przemiany.

24...Sf6 25.Sxc7 Hxb3 26.Sb5 Se4 27.Sxa7+ Kd7 28.Ge5 g6 29.Kh2 Hxc4 30.Wb1 Sc5 31.f4 Hd5 32.Sb5 Sd3 33.Sc3 Hc6 34.Wd1 Hc4 35.Se2

Nie zmieniało wyniku partii 35.g3 Ke7 36.Gg7 h5 37.h4 b5 itd.

35...Ke7

35...Hc2 byłoby jeszcze silniejsze.

36.Gb8 Hc2 0-1