A. Aktywny plan

"Wiszące pionki" są silne tylko wtedy, gdy stoją na jednej linii, obok siebie. Gdy jeden z nich zostanie zmuszony do przesunięcia się do przodu, powstają w strukturze "dziury", które zajmą nieprzyjacielskie figury. Takich więc sytuacji należy unikać, chyba że to jest związane z konkretną korzyścią. Zawodnik z "wiszącymi pionkami" musi grać aktywnie i starać się wykorzystać ich dynamikę. Najczęściej stosowanym planem jest atak na króla.

Partia 1

Partia angielska [A15]

Keres - Tajmanow
Moskwa 1951
[Jerzy Konikowski]

1.c4 Sf6 2.Sf3 e6 3.Sc3 d5 4.e3 Ge7 5.b3 0-0 6.Gb2 b6 7.d4 Gb7 8.Gd3 dxc4 9.bxc4 c5 10.0-0 cxd4 11.exd4

Powstała typowa pozycja z "wiszącymi pionkami" na c4 i d4. Białe kontrolują kilka ważnych pól w centrum (b5, c5, d5, e5) i mają placówkę na e5 dla swoich figur.

11...Sc6 12.He2

Idealne pole dla hetmana, natomiast na d1 zaraz stanie wieża.

12...We8

Oczywiście bicie pionka nie wchodzi w grę: 12...Sxd4? 13.Sxd4 Hxd4 14.Sd5 Hc5 15.Gxf6! gxf6 (15...Gxf6 16.He4+-) 16.Sxe7+ Hxe7 (16...Kh8 17.Sd5 exd5 18.Hh5+-) 17.Hg4+ Kh8 18.Hh4 z wygraną białych.

13.Wfd1 Wc8 14.Wac1 Hd6?

Jak przekonamy się później, ten plan jest chybiony i stanie się przyczyną trudności czarnych. Należało grać 14...Gd6!? 15.Se4 Sxe4 16.Hxe4 f5 17.He2 Gf4 z szansami na równą grę. Również na uwagę zasługiwało 14...Sb4!? i teraz niedobre byłoby 15.Gb1 wobec 15...Gxf3 16.gxf3 (16.Hxf3 Wxc4 ze zdobyciem pionka) 16...Gd6 17.a3 Sc6 18.Se4 Gf4 19.Wc2 Sh5 z przewagą czarnych.

15.Gb1 Hf4 16.d5!

"Wiszące pionki" zmieniają wprawdzie po tym ruchu swoje oblicze, ale dzięki temu czarnopolowy goniec uzyska więcej przestrzeni dla przyszłych działań.

16...exd5 17.cxd5 Sb8

Należało rozważyć 17...Sa5!? Natomiast niedobre byłoby 17...Ga3 wobec 18.dxc6! Wxe2 19.Sxe2 Hb8 20.cxb7 Wxc1 21.Wxc1 Gc5 22.Gxf6 gxf6 23.Ge4+-.

18.Wd4 Hd6

Teraz widać skutki niefortunnego planu czarnych po 14...Hd6?

19.Wcd1 Gf8 20.Se4 Sxe4 21.Wxe4 Wxe4 22.Hxe4 Hh6

Lub 22...g6 23.Hd4 z wygraną.

23.Sg5!

Wszystkie białe figury biorą udział w akcji na nieprzyjacielskiego króla.

23...Gd6

Po 23...g6 nastąpi 24.Hf4! f5 25.He5 Hg7 (25...Hxg5 26.He6#) 26.He6+ Kh8 27.Gxg7+ z wygraną.

24.h4!

Nie ma sensu zdobywać pionka h7, kiedy można kontynuować atak!

24...Sd7 25.Hf5 Sf6 26.Gxf6 gxf6

Lub 26...Hxf6 27.Hxh7+ Kf8 28.We1 g6 (28...Hh6 29.Hf5+-) 29.Gxg6! Hxg6 (29...fxg6 30.Se6+ Ke8 31.Sc5+ Ge5 32.Sd7+-) 30.Hh8+ Hg8 31.Sh7#.

27.Sxf7!

Pozycja czarnych została całkowicie zrujnowana i reszta jest już prosta.

27...Hc1

27...Kxf7 28.Hd7+ Kg8 (28...Ge7 29.d6+-) 29.Hxd6 Wc1 30.Hb8+ Gc8 31.Wxc1 Hxc1+ 32.Kh2 Hxb1 33.Hxc8+ Kf7 34.d6 He4 35.Hc7+ Kg6 36.d7 Hxh4+ 37.Kg1 z prostą wygraną.

28.Hxh7+ Kf8 29.Sxd6 Hxd1+ 30.Kh2 Hxd5 31.Sxb7 He5+ 32.g3 Wc7 33.Hh8+ Kf7 34.h5 Wxb7 35.Hh7+ Ke6 36.Hxb7 Hxh5+ 37.Kg2 1-0