Partia 24

Obrona królewsko-indyjska [E97]

Carlsen - Iwańczuk
Aerosvit Foros 2008
[Jerzy Konikowski]

1.d4 Sf6 2.c4 g6 3.Sc3 Gg7 4.e4 d6 5.Sf3 0-0 6.Ge2 e5 7.0-0 Sc6 8.d5 Se7 9.b4

Popularny obecnie wariant. Alternatywami są 9.Se1 i 9.Sd2.

9...Sh5

Ruch ten zdradza zamiary czarnych: przeprowadzenie f7-f5 i atak na skrzydle królewskim. Innym planem jest 9...a5.

10.We1 f5 11.Sg5 Sf6 12.f3

Grywa się także 12.Gf3.

12...Kh8 13.b5

Idea argentyńskiego szachisty Pablo Ricardi. Częściej grywa się 13.Ge3 np. 13...Se8 (13...Gh6 14.Sf7+ Wxf7 15.Gxh6 f4 16.c5 Seg8 17.Gg5 h6 18.Gh4 Wg7 19.Gf2 jest korzystne dla białych) 14.Wc1 c6 15.c5 Sg8 16.exf5 gxf5 17.f4 Se7 18.cxd6 Sxd6 19.dxc6 Sxc6 20.Gc5 exf4 21.Gxd6 Hxg5 22.Gxf8 Gxf8 23.Gf3 1-0 Kramnik-Iwańczuk, Monte Carlo 2000. Lub 13.Se6 Gxe6 14.dxe6 Sh5 15.g3 Gf6 16.exf5 Sxf5 17.g4 e4 18.Sxe4 Gxa1 19.Gg5 Gd4+ 20.Kh1 He8 21.e7 Sxe7 22.Hxd4+ Sg7 23.b5 Sg8 24.Gd2 Hf7 25.Gc3 h6 26.f4 Wae8 27.Wf1 Sf6 z ostrą pozycją, Czeparinow-Radjabow, Sofia 2008.

13...Se8

Ten typowy manewr nie był chyba w tej pozycji jeszcze grany. Znane kontynuacje:

I. 13...Sh5 14.Se6 Gxe6 15.dxe6 Sf4 16.Gxf4 exf4 17.Wc1 c6 18.Gd3 fxe4 19.Gxe4 Ge5 20.Se2 Ha5 21.Kh1 Wad8 22.bxc6 bxc6 23.Sd4 Wc8 24.c5 Wfd8 25.Gb1 z remisem, Ricardi-Lemos, Berazategui 2007.

II. 13...h6 14.Se6 Gxe6 15.dxe6 Se8 16.Ge3 Hc8 17.c5 Hxe6 18.Hb3 Hxb3 19.axb3 dxc5 20.Gxc5 Sd6 21.Wed1 Wfd8 22.Gc4 Gf6 23.b6 axb6 24.Wxa8 Wxa8 25.Gxd6 cxd6 26.Wxd6 Gg5 27.Kf1 Wa1+ 28.Ke2 i partia zakończyła się wkrótce remisem, Ricardi-Lemos, San Luis 2007.

14.Ge3

14.c5!? jest ciekawą alternatywą 14...dxc5 15.Ge3 Gh6! (Lub 15...b6 16.Se6 Gxe6 17.dxe6 z dobrą grą białych.) 16.Sf7+ Wxf7 17.Gxh6 ze skomplikowaną grą.

14...Gf6

Po 14...f4 15.Gf2 Sxd5 16.Sxd5 Hxg5 17.c5 białe mają inicjatywę za pionka.

15.Se6

Jest to często spotykany manewr w tego rodzaju pozycjach. Pionek na e6 jest przeważnie skazany na stracenie, ale w zamian białe uzyskują aktywną grę.

15...Gxe6 16.dxe6 Sg7

Analiza po partii wykazała, że czarne powinny najpierw wtrącić 16...f4! 17.Gf2 i dopiero teraz grać skoczkiem 17...Sg7 np. 18.c5 Sxe6 19.cxd6 Hxd6 20.Hxd6 cxd6 21.Gc4 Sd4 22.Wac1 Wfd8 z równą pozycją.

17.Gh6!

Teraz ten manewr jest możliwy.

17...Sxe6

Czarne zdecydowały się na natychmiastowe zlikwidowanie pionka e6, ale kosztem jakości. Po 17...Hc8 silne było 18.Sd5! Także 17...Sg8 18.Gxg7+ Gxg7 19.c5! dxc5 20.Hb3 wygląda dobrze dla białych.

18.Gxf8 Hxf8 19.c5!?

Logika ofiary pionka polega na uaktywnieniu białopolowego gońca.

19...Sxc5

Chyba silniejsze było 19...dxc5!? np. 20.Hd7 (20.Gc4 Sd4 jest niejasne) 20...Hc8 (20...Sd4 21.Hxc7 Sc2 22.Hxb7 jest korzystne dla białych) 21.Hxc8+ Wxc8 22.Gc4 Sd4 ze skomplikowaną pozycją.

20.Gc4

Goniec jest aktywny na diagonali a2-g8. Ta pozycja jest napewno warta pionka.

20...Gg5 21.He2 Hh6 22.Wad1 Wf8 23.a4 b6 24.g3 Hh3 25.Hg2 Hh6 26.He2 Hh3 27.Kh1 Sd7

Na uwagę zasługiwało 27...Hh6 28.Kg2 Kg7 z równą pozycją.

28.Wa1 Hh6 29.Wa2 Sf6

Chyba lepiej było postawić skoczka na c5.

30.Kg2

Białe przemanewrowały swe siły i czekają na błąd przeciwnika i się doczekały...

30...Sh5?

Jedynie po 30...f4! czarne mogły utrzymać swoją pozycję., np. 31.Ge6 (31.g4? Sxg4!) 31...fxg3 32.hxg3 Sh5 33.Gg4 (33.Wh1 Sxg3!) 33...Sxg3! 34.Kxg3 Gf4+ 35.Kg2 Hh2+ 36.Kf1 Hh1+ 37.Kf2 Hh2+ z wiecznym szachem. 

31.Sd5 Sxd5 32.Gxd5 Gf4 33.Hf2 fxe4 34.Gxe4 Hg5 35.Wc2 d5?

Błąd w obliczeniach, który forsownie prowadzi do przegranej. Tymczasem po prostym 35...Wf7!? można byłoby stworzyć jeszcze opór. 

36.Gxd5 Gxg3 37.hxg3 Sf4+ 38.Kf1 Sxd5 39.Wce2!

Teraz pada ważny pionek.

39...Hf6

Nic nie dawało 39...We8 wobec 40.f4! lub 39...Wf5 wobec 40.g4!

40.Wxe5 Hxf3 41.Hxf3 Wxf3+ 42.Ke2 Wf5 43.Wxf5 gxf5 44.Kd3 c5

44...f4 45.Kd4 Sb4 46.We8+ Kg7 47.gxf4+- 

45.We5 Sb4+ 46.Kd2 1-0