Partia 15

Obrona słowiańska [D17]

Topałow - Wang Yue 
Sofia 2009
[Jerzy Konikowski]

1.d4 d5 2.c4 c6 3.Sf3 Sf6 4.Sc3 dxc4 5.a4 Gf5 6.Se5 Sbd7 7.Sxc4 Sb6 8.Se5 a5 9.f3 Sfd7 10.e4

Wszystko znane w teorii. Częściej grywa się tutaj 10.Sxd7.

10...Sxe5 11.dxe5 Hxd1+ 12.Kxd1 Ge6

Po 12...Gg6 13.Ge3 Sd7 białe mogą grać 14.e6!? i czarne będą miały trudności z szybkim rozwojem swego skrzydła królewskiego.

13.Kc2 f6 14.Wb1 Sd7

Nowinka. W znanej partii Vallejo Pons-Kasparow, Linares 2003, po 14...fxe5 15.b4 Sc4 16.Gxc4 Gxc4 17.bxa5 0-0-0 18.Wd1 Wxd1 19.Sxd1 e6 20.Se3 Ga6 21.Sg4 Gd6 22.Gb2 Wd8 23.Wd1 h5 24.Sxe5 Gxe5 25.Gxe5 Wxd1 26.Kxd1 g6 27.Kd2 Gf1 powstała równa końcówka z różnobarwnymi gońcami. 

15.b4 Sxe5

Zobaczmy, co mogło się stać po 15...axb4 16.Wxb4 0-0-0 (16...Sxe5 17.Wxb7 jest oczywiście z uwagi na silnego wolniaka korzystne dla białych) 17.Ge2 Sxe5 18.Ge3 Gf7 19.Whb1 Wd7 20.Ga6! bxa6 21.Wb8+ Kc7 22.Gc5 z wygraną białych.

16.bxa5 Gc8 17.a6!

W ten sposób białe likwidują groźbę bicia wieżą na a5 i jednocześnie otwiera się linia b z korzyścią dla nich.

17...bxa6 18.a5

Przygotowuje manewr skoczkiem Sc3-a4-b6.

18...Sd7 19.Sa4 e5 20.Gc4 Gc5 21.Wd1

Grozi bicie na d7.

21...Gd4 22.Ga3 c5

Czarne zamknęły pozycję w centrum, trzeba więc zorganizować akcję na skrzydle hetmańskim. Białe mają jasny plan dalszej gry. Tymczasem czarne - z uwagi na pasywność wieży h8 - mają problemy z zakończeniem rozwoju.

23.Wb3 h5

Czarne chciałyby wprowadzić wreszcie po Wh8-h6-g6 wieżę do gry. Próba postawienia jej na d8 nie polepszyłaby ich sytuacji: 23...Ke7 24.Wxd4! exd4 25.Sxc5 Ke8 (25...Sxc5 26.Gxc5+ Kd8 27.Gd5+-) 26.Gd5 Wb8 27.Se6 Wxb3 28.Sxg7+ Kd8 29.Se6+ Ke8 30.Gxb3 Se5 31.Sc7+ Kd8 32.Sd5 Sc6 33.Ga4 Gb7 (33...Sxa5 34.Ge7#) 34.Gxc6 Gxc6 35.Sxf6 Gb5 36.Gc5 d3+ 37.Kd2 Kc7 38.g4 Wc8 39.Gb4 Kd8 40.Gc3 h6 41.h4 i wolne pionki muszą w końcu rozstrzygnąć o losie partii.

24.Wdb1 Ke7 25.Gd5 Wa7 26.Wb6!

Interesująca prowokacja.

26...Wc7?

Czarne przestraszyły się przeciwnika. Konieczne było wzięcie jakości. Przyjrzyjmy się możliwym wariantom: 26...Sxb6 27.axb6 Wd7 28.Sxc5 (Po 28.Gxc5+ Gxc5 29.Sxc5 Wxd5! 30.exd5 Gf5+ 31.Se4 Wb8 białe stoją nieco lepiej, ale czarne powinny utrzymać końcówkę. Także po 28.b7 Gxb7 29.Gxb7 Wb8 30.Gxa6 Wxb1 31.Kxb1 Kd6 32.Sb2 Wa7 33.Ge2 Kc6 34.Sc4 Wa8 pozycja czarnych byłaby chyba nie do przebicia.) 28...Wxd5! 29.exd5 Gxc5 30.Gxc5+ Kf7 31.Gd6 Gb7 32.Gc7 Ke7 (32...Gxd5?? 33.b7+-) 33.Kc3 Kd7 i końcówka z różnobarwnymi gońcami jest nie do wygrania.

27.We6+ Kd8 28.Sb6 Sxb6

Można było jeszcze spróbować 28...Wa7!? co mogło nieco przedłużyć grę. Po ruchu w partii gra błyskawicznie się kończy.

29.axb6 Wb7

29...Gxe6 30.bxc7+ Kd7 (30...Kxc7 31.Gxe6+-) 31.Gxe6+ Kxe6 32.Wb8+-

30.Wd6+ Ke7 31.Wc6 Wd7

31...Wb8 32.b7 Gd7 33.Wxa6+- 

32.We6+ Kf7 33.b7
i 1-0 z powodu 33...Gxb7 34.Wd6+ Ke7 35.Wxd7+ Kxd7 36.Wxb7++-.