Partia 18

Partia katalońska [E04]

Anand - Topałow
Sofia 2010, 4 partia meczu
[Jerzy Konikowski]

1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3 d5 4.g3 dxc4 5.Gg2 Gb4+

W drugiej partii meczu Topałow grał 5...a6.

6.Gd2 a5 7.Hc2 Gxd2+ 8.Hxd2 c6 9.a4 b5 10.Sa3

Tak prawdopodobnie jeszcze nie grano. Znane jest 10.axb5 cxb5 11.Hg5 0-0 12.Hxb5 Ga6 13.Ha4 (13.Hxa5 Gb7 14.Hxd8 Wxa1 15.Hxf8+ Kxf8 16.0-0 Wa2 17.Se5 Ga6 18.Wc1 Wxb2 19.Sc3 Sfd7 20.f4 Sxe5 21.fxe5 f6 22.exf6 gxf6 23.Kf2 Ke7 24.Sa4 Wb4 25.Sc3 i białe stoja nieco aktywniej, Buhmann-Golubovic, Rijeka 2010) 13...Hb6 14.0-0 Hxb2 15.Sbd2 Gb5 16.Sxc4 Gxa4 17.Sxb2 Gb5 18.Se5 Wa7 19.Sbd3 (19.Gf3 Sbd7 20.Sec4 Wb8 21.Wfb1 g5 22.e3 g4 23.Gd1 Gc6 24.Wc1 Ge4 25.Sa4 Wb4 26.Sd6 Gf3 27.Gxf3 gxf3 28.Sc8 Wa8 29.Se7+ Kg7 30.Sc6 Wb3 31.Sc5 Wb5 i pozycja ma złożony charakter, Kramnik-Topałow, Elista 2006) 19...Sbd7 20.Wfb1 Sxe5 21.Wxb5 Sxd3 22.exd3 z remisem, Uszenina-T.Kozincewa, Rijeka 2010.

10...Gd7 11.Se5 Sd5

Trzeba przykryć diagonalę a8-h1: groziło już bicie na b5.

12.e4

Zdobywa przestrzeń w centrum.

12...Sb4

Korzystne dla białych jest 12...Sb6 13.axb5 cxb5 14.Sxd7 Hxd7 15.Hg5 itd.

13.0-0 0-0 14.Wfd1 Ge8?

Uważam, że ten ruch jest przyczyną wszystkich późniejszych problemów Topałowa. Czarne zaklopsowały swe skrzydło królewskie i wyłączyły swą figurę f8 z gry. Dlatego najlepsze było 14...He7! aby w razie czego mieć możliwość postawienia wieży na d8.

15.d5!

Nadszedł czas na otwarcie gry w środku szachownicy i uaktywnienie działalności gońca na diagonali a8-h1.

15...Hd6 16.Sg4 Hc5 17.Se3 S8a6 18.dxc6 bxa4 19.Saxc4 Gxc6 20.Wac1 h6

Na wszelki przypadek "lufcik". Ale potem zobaczymy, że to osłabienie pozycji króla będzie wykorzystane przez białe.

21.Sd6 Ha7 22.Sg4 Wad8

Po 22...Wfd8 nastąpi podobna kombinacja, jak w partii 23.Sxh6+ gxh6 24.Hxh6 He7 25.e5 Gxg2 26.Wc4 Gf3 27.Wdd4 i białe wygrywają.

23.Sxh6+! gxh6 24.Hxh6 f6 25.e5! Gxg2

Końcówka po 25...Hg7 26.Hxg7+ Kxg7 27.Gxc6 fxe5 28.Gxa4 byłaby trudna na dłuższą metę do utrzymania. Nie ma więc wyboru: trzeba bić na g2.

26.exf6!

Na odbicie gońca nie było czasu. Białe muszą grać aktywnie na mata.

26...Wxd6

Nie było ratunku po 26...Hh7 27.Hg5+ Kh8 28.Wc4 Wg8 29.Sf7+! Hxf7 30.Wh4+ Hh7 31.Wxh7+ Kxh7 32.Hh5#.

27.Wxd6 Ge4

Piękny wariant mógłby wyniknąć po 27...Gd5 28.Hg6+ Kh8 29.Wc4! Gxc4 30.Wd4! Hh7 31.Wh4 Wf7 32.Wxh7+ Wxh7 33.He8#.

28.Wxe6 Sd3

28...Hh7 29.Hg5+ Gg6 30.f7+! Kxf7 (30...Kg7 31.Hf6+ Kh6 32.We4+-) 31.We7+ Kg8 32.Wxh7 Kxh7 33.We1 Wf7 34.We8+- 

29.Wc2 Hh7 30.f7+! Hxf7

Inne bicia pionka też szybko przegrywają.

31.Wxe4 Hf5

Po 31...Sxf2 wygrywało proste 32.Wf4.

32.We7
1-0 z powodu 32...Wf7 33.Wc8+! Hxc8 34.Hg6+ Kh8 35.Hh5+ Kg7 36.Wxf7+ Kg8 37.Hh7#.