1.e4 c5 2.Sf3 d6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sc3 g6
Wariant smoczy jest jednym z ciekawszych
systemów w obronie sycylijskiej, ponieważ daje czarnym świetne widoki na
przyszłość.
6.Ge3
Gg7
7.f3
Białe wybrały rozwój z długą roszadą. Można oczywiście
zroszować krótko po
7.Ge2
Sc6
8.0-0
0-0
9.Sb3
Ge6
10.f4
Hc8
z obustronnymi szansami.
7...0-0
8.Hd2
Sc6
9.0-0-0
9.Gc4
jest najczęściej stosowane, aby uniemożliwić następny ruch czarnych.
9...d5
Właśnie o to chodzi.
10.exd5
Sxd5
11.Sxc6
bxc6
12.Gd4
e5
13.Gc5
Ge6
14.Se4
Na razie gra toczy się według wskazań teorii, W wariancie po
14.Gxf8
Hxf8
czarne mają znakomite możliwości, np.
15.Sxd5
cxd5
16.Ha5
Wb8
17.Wd3
d4
18.h4
f5
19.h5
e4
20.Wd2
He7
21.fxe4
fxe4
22.Ga6
Hd6
23.hxg6
hxg6
24.Ge2
Hc6
25.Hxa7
Wa8
26.Gb5
Hc8
27.He7
Wxa2
28.Kb1
Wa5
29.He8+
Hxe8
30.Gxe8
Kf8
31.b4
Wa2
32.Gd7
Gb3
33.Wf2+
Kg8
z późniejszą wygraną, Pontikis-Szava, IECG 2006.
14...We8
15.h4
h6
16.g4
Hc7
17.g5
h5
18.Gc4
Wed8
19.Hf2
Sf4
20.Gb3
Teoria poleca
20.Gxe6
Sxe6
i przykład z praktyki:
21.Gd6
Hb6
22.Hxb6
axb6
23.a3
We8
24.c3
Sf4
25.Wd2
Sd5
26.We1
b5
27.Kc2
f5
28.gxf6
Sxf6
29.Sc5
Sd5
30.Wde2
Gf6
31.We4
Sf4
32.Gxe5
Sg2
33.Wg1
Wxe5
34.Wxe5
Gxe5
35.Wxg2
z pionkiem więcej, Pruijssers-Decoster, Holandia 2007.
20...Gd5
21.Wd2
Ha5!?
Chyba nowinka. W znanej mi partii Arzumanian-Golubev,
Charków 2006, grano
21...Wd7
22.Whd1
Wad8
23.Ga3
Se6
24.c3
Hb7
25.He3
Gxb3
26.axb3
Wxd2
27.Wxd2
Wxd2
28.Hxd2
Hxb3
29.Hd7
Sf4
30.Hd8+
Kh7
31.Sf6+
Gxf6
32.gxf6
Sd5
33.Ge7
Se3
34.Kd2
Sc4+
35.Kd3
Sxb2+
36.Ke2
Hc2+
0-1.
22.Whd1
Gxb3
23.Wxd8+
Wxd8
24.Wxd8+
Hxd8
25.axb3
a6
26.Hf1
Hc8
27.b4
Sd5
Na szachownicy powstała skomplikowana
sytuacja z minimalną przewagą białych. Dlatego zdecydowały się one grać dalej na wygraną.
28.Sd6
Ha8
29.Hh3
Hd8
30.c4
Sf4
31.Hc8
Hxc8
32.Sxc8
f6!
Prawidłowa decyzja. Czarne muszą za wszelką cenę stworzyć sobie wolnego pionka na skrzydle
królewskim, gdyż inaczej białe rozstrzygną walkę na lewej stronie.
33.Kd2
Warianty ze zdobyciem pionka c6 prowadzą do bardzo
złożonych pozycji z remisowymi możliwościami czarnych. Zobaczmy:
33.Se7+
Kf7
34.gxf6
(Po
34.Sxc6
fxg5
35.hxg5
h4
36.Kd2
Se6
37.Gg1
Sxg5
38.Ke2
Ke6
39.Sb8
e4
40.fxe4
Sxe4
41.Sxa6
Gxb2
42.b5
Ge5
43.Kd3
Sg5
czarne mają duże kontrszanse na prawej flance.)
34...Gxf6
35.Sxc6
Gxh4
36.Sxe5+
Ke6
37.Sc6
Gf6
38.Kd2
h4
39.Gg1
Gxb2
40.Sb8
Gc1+
41.Kxc1
Se2+
42.Kd2
Sxg1
43.Ke3
h3
44.Kf2
h2
45.Kg2
Sxf3
46.Sxa6
Kd7
47.b5
g5
48.c5
Sd4
49.b6
Kc6
50.Kxh2
Kb7
51.Sb4
Se6
z remisową skoczkówką.
33...fxg5
34.hxg5?
Lekkomyślna decyzja. Białe nie doceniły możliwości przeciwnika na
prawym skrzydle i wpadają w przegraną końcówkę. Należało grać
34.Se7+!
Kf7
35.hxg5
Gf8
(35...h4
36.Sxc6
h3
37.Gg1
i pionek został zastopowany)
36.Sxc6
Gxc5
37.bxc5
Ke6
38.b4
h4
39.Sd8+
Ke7
40.Sc6+
Ke6
i po
41.Sd8+
czarne muszą powtarzać posunięcia.
34...Gf8!
Tego prostego i silnego ruchu białe nie doceniły. Goniec unieruchomił niespodziewanie skoczka, który nie może wrócić do gry na
prawe skrzydło.
35.Ke3
To przegrywa błyskawicznie, ale nie ma lepszych ruchów:
35.Gxf8
Kxf8
36.Ke3
h4
37.Kf2
Sh3+
38.Kg2
Sxg5
39.Sa7
h3+
40.Kg3
Sxf3
41.Kxh3
(41.Kxf3
e4+
42.Kg3
e3-+
)
41...Sd4
42.Kg4
Ke7
43.Kg5
Ke6
44.b3
Kd7
i czarne wygrywają. Lub
35.Se7+
Gxe7
36.Gxe7
h4
37.Gc5
Kf7
38.Gf2
h3
39.Gg3
Ke6
z następnym marszem na f5 i zdobyciem pionka g5.
35...h4!
36.Gxf8
Po
36.Kf2
Sd3+
37.Kg2
Sxc5
38.bxc5
Gxc5
skoczek stałby się szybko łupem czarnego króla.
36...h3
37.Gd6
h2
38.Se7+
Kf7
0-1