Partia 4

Caro-Kann [B12]

Soćko - Wojtaszek
MP Warszawa 2010
[Jerzy Konikowski]

1.e4 c6 2.d4 d5 3.e5 Gf5 4.Sd2 e6 5.Sb3 Sd7 6.Sf3 Se7 7.Ge2 Sc8 8.0-0 Scb6

Czarne mogą wybrać plan z szybkim zabezpieczeniem króla na swoim skrzydle: 8...Ge7 9.a4 0-0 10.a5 a6 11.Ge3 Sa7 12.Sfd2 f6 13.exf6 Gxf6 14.c4 Sc8 15.Gf4 Gg5 16.Gg3 Gh4 17.Gg4 Gxg3 18.hxg3 Sd6 19.Gxf5 Wxf5 20.He2 Hf6 21.f4 We8 22.c5 Sb5 z równymi szansami, Amonatow-Popow, St Petersburg 2009. Wojtaszek wybrał plan z długą roszadą.

9.c3 Ge7 10.Sa5 Hc7 11.b4 f6 12.Gf4 fxe5 13.Sxe5 Gd6 14.Gg4 0-0-0 15.We1 Whf8 16.Sxd7 Sxd7 17.Gxd6 Hxd6 18.We3 Sf6

W grę wchodziło 18...Wde8 z przygotowaniem e6-e5 w celu pozbycia się odstałego pionka e.

19.Ge2 h5

Czarne - jak pokaże dalszy ciąg partii - nie uzyskały nic konkretnego marszem pionków na prawym skrzydle. Dlatego w dalszym ciągu na uwagę zasługiwało 19...Wde8!? z ideą e6-e5.

20.Sb3

Oczywiście nie można 20.Gxh5?? wobec 20...Wh8-+.

20...g5 21.Sc5 Kb8 22.a4 g4

Obie strony realizują konsekwentnie swe plany strategiczne.

23.Gd3 Wde8 24.a5 Gxd3 25.Hxd3 e5

Czarne zostały praktycznie zmuszone do tego ruchu, bowiem inaczej punkt e6 stałby się obiektem ataku.

26.dxe5 Wxe5 27.Wae1 Wxe3 28.Wxe3 Sd7 29.Se6 Wc8

Po 29...We8 nastąpiłoby oczywiście 30.Hg6! 

30.Sd4

Ciekawe było 30.a6!? c5 (30...b6 31.Hh7+-) 31.axb7 Kxb7 32.bxc5 Sxc5 33.Hh7+ Ka8 34.Sxc5 Hxc5 35.g3 z przewagą białych.

30...Sf6 31.We6 Hf4 32.Se2 Hg5 33.Hg3+ Ka8 34.h4 Hg6 35.Sd4 a6 36.Kh2 We8

Pozycja jest materialnie równa, ale ...

37.Sxc6!

Ofiara skoczka oparta na zdrowych założeniach, że czarnym figurom brakuje koordynacji działania i białe mają co najmniej remis w kieszeni.

37...bxc6 38.Wxc6 Hg7?

Błąd, który umożliwia białym utrzymanie inicjatywy. Tymczasem po najsilniejszym 38...Hf5! czarne powinny bez problemu wywalczyć pół punkta, np. 39.Wxa6+ (Po 39.Hc7? nastąpi 39...g3+! i czarne wygrywają.) 39...Kb7 40.Wb6+ Ka8 41.b5 Se4 i teraz białe musiałyby się ratować wiecznym szachem: 42.Wa6+ Kb7 43.Wb6+ itd.

39.Wxa6+ Kb7 40.Wb6+ Ka7 41.f3! He7 42.Hd6

Wymusza przejście do nieco lepszej końcówki, w której czarne będą zmuszone do walki o wyrównanie.

42...Hxd6+ 43.Wxd6 Wf8 44.b5 Wf7 45.Kg3 Kb7 46.Wb6+ Ka7

Lub 46...Kc7 47.Wc6+ Kb7 48.a6+ Ka7 49.Kf4 i król wchodzi do gry.

47.We6 gxf3 48.gxf3 Sd7 49.Wd6 Se5 50.f4 Sd3

Nie mogło uratować partii 50...Wg7+ wobec 51.Kf2 Sd3+ 52.Ke3 Wg3+ 53.Kd2 (53.Kd4!? Sxf4 54.Wd7+ Kb8 55.Ke5 Sg6+ 56.Kf6 Sf4 57.Wd8+ Kc7 58.a6 Kb6 59.Wb8+ Ka7 60.Wb7+ Ka8 61.b6+-) 53...Sxf4 54.Wd7+ Kb8 55.a6 Wg6 56.Ke3 Wf6 57.Wb7+ Ka8 58.b6 z następnym marszem króla z pomocą wieży.

51.Wxd5 Sxf4 52.We5 Kb7 53.c4

Czarne są teraz bezsilne wobec masy białych pionków.

53...Sd3 54.Wxh5 Wc7 55.Wd5 Sb4 56.a6+

Można było grać prosto 56.Wg5! Wxc4 57.h5 Wc3+ 58.Kh4 Wc2 59.Wg7+ Kb8 60.h6+-.

56...Kb6 57.Wd4 Sc2 58.Wd6+ Kc5 59.b6! Wg7+ 60.Kh3 Kxd6 61.a7

i pionki są silniejsze od czarnych figur. 1-0