Obrona sycylijska [B96]
1.e4 c5 2.Sf3 d6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sc3 a6
Wojtaszek jest już uznanym specjalistą systemu Najdorfa.
6.Gg5
e6
7.f4
h6
8.Gh4
Hb6
Najczęściej grywa się tutaj
8...Ge7.
Ruch w partii ma więcej oczywiście dynamitu!
9.Hd2
Można ruchem
9.a3
zastawić przeciwnikowi małą pułapkę. W przypadku
9...Hxb2??
wygrywa
10.Sa4!
9...Hxb2
10.Wb1
Ha3
11.e5
dxe5
12.fxe5
g5
13.exf6
gxh4
14.Ge2
Ha5
15.0-0
Sd7
16.Kh1
Hg5
17.Wf4
e5
17...Sxf6
byłoby ryzykowne wobec
18.Sdb5!
18.Sd5
exd4
19.Hxd4
W partii Bromberger-Areszczenko, Monachium 2010, białe wybrały
19.Sc7+.
Dalej nastąpiło:
19...Kd8
20.Sxa8
d3
21.Gxd3
Gd6
22.Wbf1
Gxf4
23.Wxf4
h3
24.gxh3?
(Prawidłowe było
24.Gf5!
hxg2+
25.Kg1
Hxf6
26.Gxd7
Ha1+
27.Kxg2
Gxd7
28.Ha5+
Ke8
29.Sc7+
Kf8
30.Hb4+
Kg8
31.Sd5
He5
32.Sf6+
Kg7
33.Sxd7
Hd5+
34.He4
Hxd7
35.Wg4+
Kf8
36.Hb4+
He7
37.Hc3
i białe powinny bez trudu osiągnąć remis.)
24...Hd5+
25.Hg2
Hd6
26.Hf2
We8
27.Hd4
We6
28.c4
b5 0-1.
19...Kd8
20.Wd1
h3!
Na razie partia przebiega znanym torem.
21.g3
W partii maszyn HIARCS-CLUSTER TOGA, Paderborn 2007, nastąpiło
21.gxh3
Gc5
22.Hd3
We8
23.Gf3
Wa7
24.Wg4
He5
25.We4
Hd6
26.We7
b5
27.He2
Wf8
28.a3
Wb7
29.He1
Wc7
30.Sxc7
Hxc7
31.He4
Gd6
32.Wxd7+
Hxd7
33.He3
Gb7
34.Hb6+
Kc8
35.Gxb7+
Hxb7+
36.Hxb7+
Kxb7
37.Wxd6
Wc8
z mniej więcej równą wieżówką.
21...Gd6
22.We4
We8
23.Sb6
Wxe4
24.Hxe4
Hc5
25.Sxa8
Sxf6
26.Hd3
Ke7
27.Gf3
h5
28.He2+?
Białe to tej pory wykonywały optymalne ruchy. Widocznie
ostra gra i skomplikowana sytuacja na szachownicy osłabiła ich czujność. Prawidłowe było
28.Hd4!
Sg4
(28...Hxd4
29.Wxd4=)
29.We1+
Ge6
30.Hxc5
Gxc5
31.Gxg4
hxg4
32.Sc7
Kf6
33.Sxe6
fxe6
34.We4
Kf5
35.Wf4+
Kg5
36.We4
i białe mają pewną połówkę.
28...Ge6
29.Gxb7
Sg4
Czarny monarcha czuje się całkiem bezpiecznie za murem swych gońców. Tymczasem oponent
strony przeciwnej wpada pod ostrzał nieprzyjacielskich figur.
30.Wf1
h4
Czarne chcą dalej obnażyć przeciwnego króla. Ale silne było też
30...Ge5!
31.Wf3
Gc4
32.He1
Gd5
33.Gxd5
Hxd5
34.He2
Hxa8
z materialną przewagą czarnych.
31.gxh4
Sxh2
Wyglada logicznie, jednak jest to niedokładność mogąca kosztować pół punkta. Należało znanym nam już manewrem
31...Ge5!
stworzyć silną groźbę Ge6-c4.
32.Wg1?
Ten ruch nie ma sensu. Konieczne było ruchem
32.We1!
związać gońca w celu uaktywnienia hetmana, np.
32...Kf8
33.He3
Hb4
34.Hh6+
Ke7
35.Wxe6+!
fxe6
36.Hg7+
Kd8
37.Hg8+
Ke7
38.Hg7+
z wiecznym szachem.
32...Kf8
33.Wg5
Hb4
34.He4
Hb1+
35.Wg1
Sf1
36.Hc6
Sg3+
Oczywiście wygrywa, ale z miejsca silniejsze było prozaiczne
36...Hd1!
37.Hf3
Hd2
z matem na h2.
37.Kh2
Sf1+
38.Kh1
Hd1!
Wreszcie Wojtaszek znalazł właściwy trop.
39.Hf3
Hd2
0-1