Gambit hetmański [D38]
1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3 d5 4.Sc3 Gb4
Arcymistrz Wjaczesław Ragozin (1908-1962) wprowadził w
życie taki rozwój czarnych figur, którego głównym celem jest postawienie skoczka na c6 i następnie przeforsowanie manewru w centrum e6-e5,
np.
5.Ha4+
Sc6
6.e3
0-0
7.Gd2
a6
8.Hc2
dxc4
9.Gxc4
Gd6
10.e4
e5
11.dxe5
Sxe5
12.Sxe5
Gxe5
z dobrą pozycją czarnych, Meister-Wirthensohn, Sztokholm 1997.
5.Gg5
Najsilniejsze: białe wiążą skoczka f6 i wykorzystują fakt,
że czarny oponent został rozwinięty na b4.
5...Sbd7
Teoria zaleca
5...h6,
aby zmusić gońca do natychmiastowej deklaracji:
6.Gxf6
(Żadnych kłopotów nie mają czarne po
6.Gh4
dxc4
7.e3
b5
8.a4
c6
9.Ge2
Sbd7
10.0-0
Hb6
11.Hc2
Gb7
ze znakomitą pozycją czarnych.)
6...Hxf6
7.e3
0-0
itd.
6.cxd5
Białe wyjaśniają w ten sposób sytuację w centrum i wykluczają ewentualny manewr e6-e5.
6...exd5
7.e3
c5
8.dxc5!
Logiczny ruch: białe stwarzają przeciwnikowi izolaka na d5. Częściej gra się jednak w praktyce
8.Gd3,
ale po
8...Ha5
9.Hc2
c4
10.Gf5
0-0
11.0-0
We8 czarne walczą z powodzeniem o wyrównanie.
8...Ha5
9.Wc1
Hxa2?
Trudno zrozumieć, na co czarne liczyły po biciu pionka. Przecież tym samym hetman zostanie wyłączony z gry. Należało grać
9...Gxc3+
10.bxc3
(10.Wxc3
Se4!)
10...0-0
i z uwagi na słabości pionkowe przeciwnika czarne mogły liczyć na dobrą grę.
10.Gxf6
Sxf6
11.Gb5+
Gd7
12.Gxd7+
Sxd7
13.0-0
Białe zakończyły rozwój swych sił, zabezpieczyły króla i są już gotowe do konkretnych działań. Czarne muszą natomiast rozwiązać jeszcze swe problemy debiutowe.
13...Gxc3
14.Wxc3
0-0
15.Hc2
Grywano także
15.b4
Wfc8
16.Sd4
i z uwagi na słabość na d5 białe mają lepsze perspektywy.
15...Ha5
16.Sd4
Wfe8
17.g3
Se5
Wycofanie hetmana do obrony po pionka b7 też nie poprawiało sytuacji:
17...Hc7
np.
18.Sb5
Hc6
19.Sd6
We6
20.b4
z przewagą białych.
18.Hb3!
Tym prostym ruchem z atakiem na punkty b7 i d5 białe przejmują inicjatywę w swe ręce.
18...Sc4
19.Hxb7
Hxc5
20.b3
Ha5
21.Wfc1
Wab8?
Forsownie przegrywa. Silniejsze było
21...Sd6!?
22.Hd7
Wed8
(22...Hd8
23.Wc7
Hxd7
24.Wxd7
Wed8
25.Wcc7
Wxd7
26.Wxd7
Se4
27.Wxd5+-)
23.Hg4
z jasną przewagą pozycyjną białych, ale walka by jeszcze trwała.
22.Hxb8!
Przejście do wygranej końcówki.
22...Wxb8
23.Sc6
Hb5
24.Sxb8
Hxb8
25.bxc4
Hd6
26.cxd5
h5
27.Wd1
Wolny pionek w centrum podparty wieżami to gwarancja sukcesu. Zobaczmy w jaki sposób białe zrealizują swą przewagę pozycyjną.
27...h4
28.Wd4
g5
29.gxh4
gxh4
30.h3
Kf8
31.Wc6
Hd7
32.d6!
Forsownie wygrywa.
32...Hxc6
33.d7
Hc1+
34.Kg2
Hc6+
35.e4
Hg6+
36.Kh1
1-0