Partia hiszpańska [C80]
1.e4
e5
2.Sf3
Sc6
3.Gb5
a6
4.Ga4
Sf6
5.0-0
Sxe4
Najczęściej spotyka się w praktyce turniejowej kontynuację
5...Ge7.
6.d4
b5
7.Gb3
d5
8.dxe5
Ge6
9.Sbd2
W pierwszej rundzie przeciwko De Jong Świercz wybrał w tym miejscu
9.Ge3
i po dalszym
9...Ge7
10.c3
Sc5
11.Gc2
Sd7
12.Sd4
Sdxe5
13.Sxe6
fxe6
14.Sd2
0-0
15.f4
Sg6
16.Sb3
Gd6
17.Hh5
Sce7
18.Sc5
Gxc5
19.Gxc5
Wf7
20.Wae1
Hd7
21.g4
Sf8
22.We3
He8
23.Hh3
g6
24.b4
Sd7
25.Gd4
Sc6
26.Gxg6!
Sxd4
27.Gxf7+
Hxf7
28.cxd4
uzyskał wygraną pozycję.
9...Ge7
10.c3
0-0
11.Gc2
f5
12.Sb3
Hd7
13.Sbd4
Sxd4
14.Sxd4
c5
15.Sxe6
Hxe6
16.f3
Sg5
17.a4
Wad8
18.axb5
axb5
19.He2
Z innych ruchów w rachubę wchodzi jedynie
19.Wa7
Wd7
20.Wxd7
Hxd7
21.He2
(21.Ge3
f4
22.Gf2
g6
23.Hd2
Se6
24.Wd1
Wd8
25.Ge4
Hc7
26.Gxd5
Hxe5
27.b3
Kg7
28.c4
bxc4
29.bxc4
Sc7
30.Ha2
Sxd5
31.cxd5
Kf8
i partia zakończyła się później remisem, J.Polgar-Carlsen, Biel 2007)
21...g6
22.Ge3
Se6
23.Wd1
Hc6
24.f4
Wc8
25.g4!
z silną inicjatywą białych, Naiditsch-Seel, Niemcy 2009.
19...c4
20.Ge3
f4
21.Gf2
W pojedynku Stenberg-Czechow, Belzy 1979, grano
21.Gd4
Hc6
22.b4
Se6
23.Wfd1
Wa8
24.Gf2
g6
25.h4
Kg7
26.Wxa8
Wxa8
27.Gb1
Wa3
28.Hd2
Kh6
29.Kh2
Wa1
30.h5
Gd8
31.Hb2
Wa6
32.Hc2
Kxh5
33.Wh1
Gb6
34.Kg1+
Kg5
35.Wxh7
z wygraną pozycją białych.
21...Hc6
22.Wfd1
Se6
23.b4
g6
Nie było lepsze
23...cxb3
24.Gxb3
Hxc3
25.Hxb5
i z uwagi na słabego pionka d5 białe mają przewagę.
24.Wa7
Wfe8
25.h4
Wa8
26.Wxa8
Wxa8
27.Gb1
Kf7
Można było ruchem
27...Sg7!?
uniemożliwić marsz pionka.
28.h5!
Silny ruch w celu zwiększenia aktywności gońca na diagonali b1-h7.
28...Wg8
Oczywiście
28...gxh5
29.Gxh7
nie było godne polecenia.
29.Hd2
Wd8
30.Kf1!
Początek logicznego planu: król wędruje na e2, aby dać wolną drogę wieży, która wkroczy do gry po linii h.
30...Gg5
31.Ke2
Hc7
32.Gd4
We8
33.hxg6+
hxg6
34.Wh1
Kg7?
Źródło późniejszych trudności czarnych. Należało grać
34...Sxd4+!?
35.cxd4
Hc6
i teraz nic nie daje
36.Wh7+
Kg8
37.Wa7
Hb6
38.Wd7
Hc6
i wieża musi opuścić 7 linię, albo powtarzać ruchy, co byłoby na rękę Vocaturo, który prowadził w grupie
c.
35.Gxg6!
Tej prostej odpowiedzi czarne nie widziały. Teraz białe przejmują inicjatwę w swe ręce.
35...Sxd4+
Wzięcie gońca przegrywa:
35...Kxg6
36.Hc2+
Kf7
37.Hf5+
Kg8
38.Hg6+
Sg7
39.Kd2
Wa8
(39...We6
40.Hxg5
Hf7
41.Wh4
Wg6
42.Hd8+
Se8
43.Wh8+!
Kxh8
44.e6+
i czarne mogą się poddać)
40.Hh7+
Kf7
41.e6+
Kxe6
42.We1+
Kd7
43.Hxg7+
Kc8
44.Hxg5
Wa2+
45.Kd1
Wa1+
46.Ke2
i białe zostają z figurą więcej.
36.cxd4
Wxe5+?
Błąd, po którym czarne nie mogą już uratować partii. Jeszcze po
36...Wh8!
byłyby szanse na ratunek, np.
37.Wxh8
Kxh8
38.Hd1
(38.Gb1
Hg7
39.Ha2
Gh4
40.Kd1
Hg3=)
38...Ha7
39.Hh1+
Kg8
40.Gc2
Hxd4
41.Hh7+
Kf8
42.Hf5+
Ke8
43.Hxg5
He3+
44.Kd1
Hg1+
45.Kd2
He3+
z wiecznym szachem.
37.dxe5
Hxe5+
38.Kf2
Kxg6
39.Wd1
Właśnie w tym rzecz: białe zdobywają pionka d5 z wygraną końcówką.
39...Ge7
Lub
39...c3
40.Hxd5
He3+
(40...Hxd5
41.Wxd5
c2
42.Wc5
Ge7
43.Wxc2
Gxb4
44.Wc6+
Kf5
45.Ke2+-)
41.Kf1
Gf6
42.We1
Hd2
43.Hxd2
cxd2
44.Wb1
Gd4
45.Ke2
Ge3
46.g4
z wygraną białych.
40.Hxd5
He3+
41.Kf1
c3
Bez znaczenia dla przebiegu partii
było
41...Gxb4
42.Hxb5
Ge7
43.Hxc4
Gc5
44.Hd3+.
42.We1
Ha7
43.Hg8+
z szybkim matem:
43...Kh5
44.We5+
Kh6
45.We6+
Kh5
46.Hg4#. Dlatego
1-0