1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gb5 a6 4.Ga4 Sf6 5.He2
Ruch ma tę zaletę, że można tym sposobem ominąć wiele skomplikowanych wariantów, jakie wynikają po głównej kontynuacji
5.0-0.
Sam grywałem w swej młodości posunięcie hetmanem i odnosiłem duże sukcesy.
5...b5
6.Gb3
Ge7
7.0-0
d6
8.c3
0-0
9.Wd1
Gg4
Trzeba znać teorię. Ten plan jest niedostateczny, po czym goniec na jakiś czas zostanie praktycznie wyłączony z gry. Lepszy jest rozwój według znanego schematu:
9...Sa5
10.Gc2
c5
11.d3
We8
12.Sbd2
Gf8
13.Sf1
h6
14.Sg3
d5
z kontrgrą czarnych.
10.h3
Gh5
11.d3
Sa5
12.Gc2
c5
13.Sbd2
Sc6
Ciekawym planem jest przezut skoczka na skrzydło hetmańskie po
13...Sd7
np.
14.g4
Gg6
15.Sf1
Sb6
16.Sg3
Sc6
17.Sf5
We8
18.h4
Gxf5
19.gxf5
d5!
ze skomplikowaną grą, co miało miejsce w partii Anand-Timman, Ryga 1995.
14.Sf1
Hc7
15.Sg3
Gg6
16.Sh4
Wfe8
17.Shf5
Wad8
W partii Konew-Nemes, Laguna 1996, po
17...d5
18.Gg5
dxe4
19.dxe4
Wad8
20.Sxe7+
Hxe7
21.Hf3
He6
22.Sf5
Wxd1+
23.Wxd1
Wd8
24.Wxd8+
Sxd8
25.Se3
Sb7
26.Gxf6
gxf6
27.Sd5
Kg7
28.g4
białe uzyskały wyraźną przewagę pozycyjną.
18.Hf3
h6
19.a4
d5
20.axb5
axb5
21.Sxe7+
Hxe7
Wymuszone z uwagi na
21...Wxe7?
22.Gxh6!
22.exd5
Wxd5
Po
22...Sxd5
nieprzyjemne byłoby
23.Gb3.
23.Gb3
e4?
Poważny błąd, po którym czarne wpadają w trudności, z których nie uda się im wybrnąć do końca partii. Należało grać
23...Wd6!
24.Ge3
e4
25.dxe4
Wxd1+
26.Gxd1
Sxe4
27.Sxe4
Gxe4
28.Hg3
Kh7
i czarne mogą jeszcze dalej walczyć.
24.Sxe4
Gxe4
25.dxe4
Wxd1+
26.Gxd1
Sxe4
27.Gc2
He6
28.Ge3
f5
29.Gxe4
fxe4
30.Hh5
Se5
31.Gxc5
Białe osiągnęły swój cel: mają pionka więcej.
31...Sd3
32.Ge3
Sxb2
33.Hxb5
Sd3
34.Wa6
Hf7
35.Hc6
We7
36.Wa8+
Kh7
37.Hc8
Se5
38.Hh8+
Kg6
39.Wg8
Kh5
40.Gxh6!
Ofiara figury, po której czarne są zupełnie bezbronne.
40...Sg6
40...gxh6
41.g4+
Kh4
42.Hxh6+
Hh5
43.Hxh5#
41.g4+
Kh4
42.Gf4+!
Ładne zakończenie: 42...Sxh8 43.Wxh8+ Hh5 44.Wxh5#.1-0