Partia 1

Obrona sycylijska [B22]

Flotten - Carlsen
Gausdal 2000
Jerzy Konikowski

1.e4 c5 2.c3

Wariant Ałapina, którego celem jest zbudowanie po d2-d4 silnego centrum pionkowego.

2...d5

Alternatywą jest 2...Sf6, co prowadzi również do ciekawej gry z wzajemnymi szansami.

3.exd5 Hxd5 4.Sf3

Aktywniejsze jest 4.d4, co zresztą jest polecane przez teorię.

4...Sf6 5.Ge2

W dalszym ciągu silniejsze jest 5.d4.

5...g6

Carlsen często ustawia w swych partiach gońca na długiej diagonali a1-h8. Podręczniki debiutowe zalecają tutaj 5...Sc6 np. 6.d4 e6 7.0-0 Ge7 8.Ge3 cxd4 9.cxd4 0-0 10.Sc3 Hd6 11.a3 b6 12.Wc1 Gb7 z obustronnymi szansami.

6.c4

Taki ruch nie można polecać, gdyż białe osłabiają nim pole d4. Według teorii najlepsze jest tutaj 6.0-0 np. 6...Sc6 7.d4 cxd4 8.cxd4 Gg7 9.Sc3 itd.

6...Hd8 7.Sc3 Gg7 8.h3 0-0 9.d3?

Białe powinny przeforsować 9.d4, gdyż teraz zostają same z "dziurą" na d4.

9...Sc6 10.Ge3 b6 11.0-0 Gb7 12.a3

Pasywna gra. Jeszcze w tym momencie wchodziło w grę 12.d4!? 

12...Sd4!

To gwarantuje czarnym przewagę pozycyjną.

13.Gxd4 cxd4 14.Sa2

Skoczek na bandzie nie ma żadnych perspektyw. Dlatego narzucało się 14.Sb1 z ideą Sb1-d2 itd.

14...Sh5!

Czarne chcą postawić konika na f4.

15.Hd2 e5 16.Wfe1 Sf4 17.Gd1

Nie można było grać 17.Gf1? wobec 17...Sxh3+! 

17...Gh6

Grozi już szach na h3.

18.Kh2 Sxg2!?

Interesująca idea ilustrująca już we wczesnych latach Magnusa jego dążenia do ostrej gry.

19.Hxh6 Sxe1 20.Sxe1 Hf6

Materialnie pozycja jest mniej więcej wyrównana, ale białe figury są w odwrocie.

21.Kg3 He6 22.f3 f5 23.Gc2 f4+!

W ten sposób hetman został wyłączony z gry.

24.Kf2 Wf5 25.Hh4 Wh5 26.Hg4 Hf6 27.Hg2 Gc8

I tak pada pionek h3.

28.Ke2 Gxh3 29.Hf2 g5!

Do boju rusza falanga pionkowa.

30.Sg2 g4 31.Wg1 Hf5

Można było teraz efektownym uderzeniem w centrum 31...e4!! rozbić bastion obronny białych, np. 32.dxe4 (32.fxe4 f3+ 33.Kd1 Gxg2 34.Wxg2 fxg2-+) 32...d3+! 33.Kxd3 (33.Gxd3 Hxb2+ 34.Kf1 Ha1+ 35.He1 Hxa2-+) 33...Wd8+ 34.Ke2 Hxb2 35.Se1 Hxa2 36.fxg4 Hxc4+ 37.Gd3 Ha2+ 38.Kf3 Hxf2+ 39.Kxf2 Wg5 40.Kf3 h5 z wygraną czarnych. Oczywiście ruch w partii też prowadzi do wygranej.

32.Sh4 Hg5 33.fxg4 Wxh4 34.Gb3 Wxg4 35.Hf3 Wg2+ 36.Wxg2 Hxg2+ 37.Hxg2+ Gxg2

Czarne mają łatwo wygraną końcówkę i reszta nie wymaga już komentarza.

38.c5+ Kg7 39.cxb6 axb6 40.Sb4 h5 41.Sd5 Gxd5 42.Gxd5 Wd8 43.Ge4 Kf6 44.a4 Kg5 45.Kf2 Wc8 46.b4 Wc2+ 47.Kg1 Wa2 48.Gc6 Kg4 49.Kf1 Kg3 50.a5 bxa5 51.bxa5 Wxa5 0-1